Passagerare med nedsatt rörelseförmåga

Passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet

Passagerarregistrering
Information om eventuellt funktionshinder och nedsatt rörlighet ska anges i passagerarregistreringen. Informationen behövs för att Viking Line lättare ska kunna hjälpa passagerare med speciella behov.

Vill du att Viking Line ska ha ytterligare information om ditt funktionshinder eller din nedsatta rörlighet är du välkommen att meddela detta via formulär eller genom att ringa senast 48 timmar innan avresa. Se kontaktuppgifter.

Terminal
I terminalerna finns handikappanpassad toalett, handikappanpassad incheckningsdisk och mötesplats för assistans. Det finns också hissar och rulltrappor för att underlätta ombord- och avstigning. Mer information om de olika hamnterminalerna finner du här:

Helsingfors
Åbo

Stockholm

Tallinn

Mariehamn

Kapellskär

Långnäs

Ombord- och avstigning
Vi rekommenderar rullstolsburna resenärer ombordstigning via terminalen, eftersom detta är smidigare än ombordstigning via bildäck.

Om du har behov av assistans vid ombord- och avstigning eller önskar bilplats ombord nära eller i anslutning till hissar på grund av funktionshinder eller nedsatt rörlighet, bör du meddela detta senast 48 timmar innan avresa via formulär eller genom att ringa. Se kontaktuppgifter.

Vid följande resor ges inte assistans vid ombord- och avstigning:
• Vid båtbyte i Mariehamn på dags- och picknick-kryssning
• Ankomst och avresa i Långnäs
• Ankomst och avresa i Mariehamn kl. 04.25–04.30

Vid ombordstigning bör du infinna dig på den angivna mötesplatsen i terminalen senast 60 minuter före fartygets avgång.

Ombord
Ombord finns handikappanpassad toalett och mötesplats för assistans. Vi ber er observera att det är svårt att röra sig med rullstol ombord på Rosella. Begränsad framkomlighet med större rullstolar/permobiler även ombord på övriga fartyg.

Har du behov av handikappanpassad hytt är du välkommen att göra det via formulär eller genom att ringa senast 48 timmar innan avresa. Se kontaktuppgifter.

Mer information om respektive fartyg finns här:

Amorella
Cinderella

Gabriella
Mariella
Rosella

Viking Grace

Viking XPRS

Säkerhet ombord
För att säkerhetsarbetet ombord ska fungera vid en nödsituation är det viktigt att du meddelar oss om du har funktionshinder eller nedsatt rörlighet som kan vara av betydelse vid en räddningsinsats. Meddela också om du har en ledsagare med dig på resan som kan hjälpa dig vid en nödsituation. Se kontaktuppgifter.

Ledar- och assistanshundar
Ledar- och assistanshundar reser kostnadsfritt med Viking Line och ska bära för tjänsten avsedd sele eller täcke. Ledar- och assistanshundar får även resa på kryssning och med Cinderella, där andra husdjur inte är tillåtna. Ledar- och assistanshundar i tjänst är tillåtna i nästan alla utrymmen ombord, även i restauranger, men ej i allergianpassade hytter. Rastplats finns ombord. Uppge i bokningen om du har ledarhund med dig på resan.

Kontaktuppgifter
Kontakta oss på 0600-41577 (1,75 €/samtal + lna).

Du kan även fylla i vårt formulär för passagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.