FAQ

Här har vi samlat frågor och svar på frågor gällande Viking Line Club – kolla om din fråga kanske redan fått ett svar!

Vilka frågor kan jag få svar på när jag ringer Viking Line Club-numret?

Viking Line Clubs kundtjänst hjälper dig per telefon med frågor gällande medlemskap, vardagar kl. 9–12, tfn 09 123 575 (lna/msa).

När det gäller bokningar och resefrågor kan du vända dig till vår Resetjänst, tfn 0600 41577 (1,75 €/samtal + lna/msa), öppet mån.–fre. kl. 8–20, lör.–sön. 9–18.

Obs! Du kan ändra och uppdatera dina uppgifter också på dina Egna sidor.

Jag har tappat mitt Viking Line Club-kort/glömt min medlemsinformation – skall jag ansluta mig igen?

Nej, för din profil finns och är giltig. Kontakta per e-post Viking Line Club-kundtjänsten.

Jag har tappat mitt Viking Line Club-kort, vad ska jag göra?

Beställ ett nytt kort per e-post från Viking Line Club-kundtjänsten. Kortet är gratis och skickas till dig om ca 2 veckor.

Om du ska resa tidigare, kan du boka med ditt medlemsnummer och uppvisa identifikationsbevis i hamnen.

Du kan också be om ett temporärt kort vid infodisken på fartyget för att kunna utnyttja Viking Line Club-förmåner ombord.

Kan familjemedlemmar få parallellkort?

Nej, för medlemskapet är personligt. Du kan dock boka en resa för flera personer med ett kort. Bekanta dig närmare med bokningsvillkoren för resan.

Obs! För att kunna utnyttja Viking Line Club-priser och förmåner, måste medlemmen själv resa med. Bonuspoäng (Båtar) får endast de resekumpaner som själv har ett Viking Line Club-kort.

Det finns två nummer på mitt Viking Line Club-kort. Vilket är medlemsnumret?

Medlemsnumret är det kortare numret på kortet. Numret som börjar med 7777 behöver du inte använda.

Kostar det att vara medlem i Viking Line Club?

Nej, det är gratis att vara medlem i Viking Line Club.

Finns det en åldersgräns för att vara medlem?

Ja, Viking Line Clubs åldersgräns är 18 år.  

Jag har glömt mitt lösenord, vad ska jag göra?

Be om ett nytt lösenord på nätet.

Jag har bytt namn, skickas ett nytt Viking Line Club-kort automatiskt till mig?

Nej. Uppdatera ditt nya namn först i din profil och beställ sedan via e-post ett nytt kort från Viking Line Club-kundtjänsten.

Kortets magnetremsa fungerar inte. Vad ska jag göra?

Beställ via e-post ett nytt kort från Viking Line Club-kundtjänsten. Kortet skickas till dig om ca 2 veckor.

Får jag bonuspoäng på mina resebokningar som medlem?

Ja, vi kallar bonuspoängen Båtar. Nu kan du samla bonuspoäng för resebokningar och inköp ombord, men du kommer åt att använda Båtarna från början av 2018 när utvecklingsprojektet av Viking Line Club blir färdigt. Medlemskapet berättigar också till nedsatt pris på enkelresor och kryssningar.  Dessutom erbjuds varierande förmåner såväl ombord som i land. Se medlemsvillkoren. Du får inte bonuspoäng på hotell- och stugbokningar, tjänster i land eller bussresor. Du får inte heller bonuspoäng på tobaksprodukter.

Samlar mina inköp ombord bonuspoäng?

Ja, vi kallar bonuspoängen Båtar. Nu kan du samla bonuspoäng för resebokningar och inköp ombord, men du kommer åt att använda Båtarna från början av 2018 när utvecklingsprojektet av Viking Line Club blir färdigt.

Du får Viking Line Club-rabatt på utvalda produkter i sjöbutikerna och restaurangerna genom att uppvisa kortet. Du får inte Båtar på hotell- och stugbokningar, tjänster i land eller bussresor. Du får inte heller Båtar på tobaksprodukter.

När får jag mina bonuspoäng?

Bonuspoäng på resebokningar får du efter att du checkat in i terminalen på avresedagen. Poängen som samlas från inköpen ombord registreras dagligen.

Var kan jag se mina poäng?

Vi skickar ett e-postmeddelande med poängsaldo varje månad. Dessutom kan du fråga om ditt poängsaldo via e-post av kundtjänsten.

Hur kan jag använda mina poäng?

Du kan börja använda bonuspoäng som betalning eller delbetalning av resor under våren 2018. Poängen berättigar dig också före det till olika erbjudanden, som skickas till dig via e-post. Se till att din e-postadress är aktuell och giltig.

Hur länge är min bonuspoäng giltiga?

Bonuspoängen är giltiga i 24 månader från det första inköpet.

Får jag bonuspoäng också på resor och inköp, som jag gjort innan jag blev medlem?

Nej, det är inte möjligt att få poäng för resor och inköp som gjorts innan du blivit medlem i Viking Line Club. Poäng har inte heller samlats på resor och inköp gjorda före 17.2.2017.

Varför fick jag bara en del av bonuspoängen i förhållande till vad resebokningen kostade?

Bokningens värde delas med antalet passagerare. Varje medlem ges sin egen poängandel.

Kan jag registrera bonuspoäng i efterhand?

Nej, du kan inte få poäng i efterhand. Medlemsnumret måste läggas till när resan bokas och medlemskortet måste uppvisas vid kassan i samband med inköpen.

Finns det flera nivåer i medlemskapet?

Ja, Viking Line Club har två nivåer: Member- och Plus-nivå. När du har samlat 1 000 Båtar (= 1 000 euro), uppnår du Plus-nivå. Som medlem på Plus-nivå får du två Båtar per använd euro och speciella Plus-erbjudanden i butikerna och restaurangerna ombord.

Hur länge är mitt medlemskap på Plus-nivå giltigt?

Plus-medlemskapet är giltigt till slutet av ditt nuvarande medlemsår och därpå följande säsong. Ett medlemsår är 12 månader.

Jag ska boka en resa, hur får jag min Viking Line Club-rabatt?

Du får rabatten genom att kryssa i bokningsmenyns Viking Line Club-punkt (bild 1) och/eller genom att logga med ditt Viking Line Club-användarnamn och lösenord i popup-fönstret, som visas i bokningens andra till fjärde steg (bild 2).

Varför har jag inte fått nyhetsbrevet fastän jag är medlem?

Här är några av de vanligaste orsakerna och råd för att lösa problemet.

Börja med att kontrollera på Egna sidor eller per e-post att din e-postadress är aktuell och korrekt stavad. Uppdatera e-postadressen om det är nödvändigt.

Du har klickat längst ned i nyhetsbrevet på ”avsluta din beställning här” länken, varpå du inte längre får våra nyhetsbrev. Beställ nyhetsbrevet på nytt per e-post.

Nyhetsbrevet kommer inte fram t.ex. om inkorgen är full. Om detta upprepas flera gånger, slutar systemet att skicka nyhetsbrev till denna e-post. Frigör utrymme i inkorgen och beställ nyhetsbrevet på nytt per e-post.

Din e-post kan sortera nyhetsbrevet automatiskt till en särskild mapp (t.ex. erbjudande eller skräppost), så även kontrollera andra mappar än inkorgen.

Hur avbeställer jag nyhetsbrevet?

Klicka på ”Avbeställ här” längst ner i nyhetsbrevet. Du kan också avbeställa nyhetsbrevet genom att kontakta kundtjänsten per e-post.

Vad är det för skillnad på Finlands, Ålands, Sveriges och Estlands Viking Line Club?

Viking Line Club Finland, Viking Line Club Åland, Viking Line Club Sverige och Viking Line Club Eesti är skilda organisationer med egna produkter och egen prissättningspolicy. Förmåner och erbjudanden är utvecklade för att bäst betjäna personer som reser från ifrågavarande land. Insamlade Båtar kan inte överföras till ett annat lands Viking Line Club.

Hur säger jag upp mitt medlemskap?

Kontakta kundtjänsten per e-post.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. I medlemsvillkoren hittar du mer detaljerad information om behandlingen av personuppgifter.

Hittade du inte svar på din fråga? Kolla också på våra nätsidor www.vikingline.fi/sv-fi eller ring Viking Line Clubs kundtjänst, tfn 09 123 575 (lna/msa).